Afstudeeronderzoek

De titel van deze blog verraad het al een beetje: Ik ga rennen voor mijn diploma. Om precies te zijn ga ik op 28 maart meedoen aan de Strong Viking Run – The Mud Edition. Deze run zal onderdeel uitmaken van mijn afstudeeronderzoek.

Mijn onderzoeksvraag?

Wat is de invloed van social media op de sportbeleving van obstacle runs?

Met als deelvragen:

1. Hoe ziet de social media marketing van Strong Viking Run eruit?
2. Waarom lenen obstacle runs zich bij uitstek voor social media?
3. Wat is de sportbeleving van de Strong Viking Run?

Om deze vraag te beantwoorden zal ik een case study doen. Ik heb de Strong Viking Run als onderwerp gekozen omdat dit de grootste obstacle run organisator van Nederland is. Daarnaast is Strong Viking Run al 2 jaar op rij verkozen tot “Beste Obstakel Run van Nederland”.  Ik zal 3 verschillende databronnen gebruiken voor mijn onderzoek:

1. Literatuuronderzoek
2. Interviews
– Met medewerkers van Strong Viking Run
– Met sportmarketing- & social media experts
3. Observaties
– Van Strong Viking’s social media uitingen
– Van de sportbeleving van Strong Viking Run (d.m.v. deelname!)

Doel
Ik zou graag aantonen dat social media van cruciaal belang zijn voor obstacle runs.  Met de resultaten van mijn onderzoek wil ik een handboek online sportbeleving voor sportevenementen gaan schrijven. Idealiter zullen vele soorten sportorganisaties hier baat bij hebben.

Mijn onderzoek wordt niet in opdracht van Strong Viking Run uitgevoerd. De organisatie werkt uiteraard wel mee aan het project. Updates volgen!

Strong Viking Run

4 thoughts on “Afstudeeronderzoek

  1. mylifemyrun says:

    Wauw wat een gaaf afstudeeronderzoek! Ik ben heel benieuwd wat er uit komt. Publiceer je het ook op je blog?

    Like

    • Thanks en ja, dat zal ik zeker doen! Ik ben vandeweek bij Strong Viking langs geweest voor een interview en zal daar aankomende week over posten. Meer interviews met sportmarketeers volgen, plus een aftermovie van mijn deelname aan de Strong Viking Run. Deze hoop ik ook nog te analyseren met een sportpsycholoog, lots to do!

      Like

      • mylifemyrun says:

        Wel super super gaaf! Ik ben heel benieuwd wat daar allemaal uit komt. Hoe ben je er eigenlijk op gekomen? Mocht je nog ergens hulp bij nodig hebben laat maar weten 🙂 Ik doe geen obstacle runs maar loop wel hard en gebruik social media 😉

        Like

      • Ik studeer sportmanagement en wilde graag iets relevants doen. Obstacle runs schieten als paddestoelen uit de lucht en ik vroeg me af waarom. Ik las vervolgens dat de CEO van Warrior Dash (groot in Amerika) social media het kloppende hart van obstacle racing noemde. De spectaculaire foto’s en video’s van de run gaan vaak viral en daardoor verspreid ook de sport zich razendsnel. Ik had me al in marketing gespecialiseerd en vond dit fenomeen zodoende razend interessant om te onderzoeken. Als ik dan toch een (half)jaar van mijn leven ergens aan besteed, laat ik er dan een toffe uitdaging van maken! Vandaar dat ik ook train en aan de runs ga meedoen. Geen saaie enquetes, maar het compleet beleven!

        Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: